Odporność

Nasz układ immunologiczny to nie jeden narząd, a układ składający się z wielu struktur, które, współdziałając ze sobą, umożliwiają prawidłowe działanie mechanizmów odpornościowych. Aby odporność dobrze spełniała swoje zadanie musi mieć odpowiednie do działania warunki, które zapewnia tylko dobra kondycja całego organizmu. Zacznijmy zatem od tego, co w naszym codziennym życiu osłabia odporność.

Co szkodzi naszej odporności?

Styl życia może działać na korzyść naszego organizmu, w tym układu immunologicznego, jak i szkodzić. Czynniki, które mogą negatywnie wpłynąć na odporność są m.in.:

Jak łatwo się domyślić, wyeliminowanie tych czynników przyczyni się do lepszego funkcjonowania kładu immunologicznego. Zacznijmy od kluczowego zagadnienia: diety.

Zdrowe odżywianie

Sposób żywienia ma ogromny wpływ na kondycję naszego organizmu. By wzmocnić odporność, warto przestawić się na dietę z przewagą produktów roślinnych. Szczególnie polecane są kwaśne owoce, świeże warzywa, a także kiszonki. Bardzo ważne jest odżywianie się w sposób zróżnicowany – pozwoli to dostarczyć wszelkich potrzebnych substancji budulcowych, energetycznych, a także mikroelementów i witamin. Zdrowa dieta zapewnia także sporą ilość naturalnych antyoksydantów, które zwalczają wolne rodniki, upośledzające działanie układu odpornościowego.

Pamiętajmy także o spożywaniu produktów probiotycznych (np. jogurty), ponieważ wzmacniają one florę bakteryjną jelit. Mikroorganizmy bytujące w naszych jelitach mają ogromny wpływ na układ immunologiczny: odgrywają dużą rolę w utrzymywaniu i stymulowaniu odporności. Przyjmując antybiotyki, zawsze należy stosować się do zaleceń lekarza i przyjmować preparaty osłonowe.

W kontekście diety należy jeszcze wspomnieć, że na odporność negatywnie wpływa nadmierna ilość cukrów oraz tłuszczów trans. Znajdują się one przede wszystkim w żywności mocno przetworzonej, słodyczach i tzw. fast foodach. Unikajmy więc nadmiernego spożywania tego typu żywności.

Naturalne „antybiotyki”

W okresach szczególnego narażenia na kontakt z wirusami i innymi patogenami, warto regularnie sięgać po produkty wykazujące działania przeciwdrobnoustrojowe. Są to m.in. czosnek, imbir, cebula, kurkuma czy czarny bez. Pamiętajmy jednak, że tylko włączenie ich do swojej diety na dłużej pozwala cieszyć się ich dobroczynnymi właściwościami. Specjaliści zastrzegają także, że nie ma jednego czy nawet kilku cudownych produktów, które ustrzegą nas przed chorobami.

Woda

Nasz organizm składa się w ponad 70% z wody, więc dbanie o uzupełnianie płynów jest bardzo ważne. Przeciętne zapotrzebowanie na wodę dla dorosłej osoby wynosi ok. 2 l na dobę. Jest to oczywiście średnia i dla każdego z nas wartość ta może być inna. Należy pamiętać także, że temperatura i wilgotność powietrza, ogólny stan organizmu czy choroba często powoduje, że musi pić więcej. o regularne uzupełnianie wody szczególnie dbać powinni seniorzy, którzy w większym stopniu narażeni są na odwodnienie i jego konsekwencje.

Suplementy diety

O różnorodnych preparatach witaminowych słyszy się coraz więcej. Z reklam możemy dowiedzieć się o ich dobroczynnym działaniu na nasz organizm. Jednak prawda jest taka, że w większości nie są nam potrzebne. Mogą przynieść nam więcej szkód niż korzyści. Dopiero, gdy występują u nas znaczące niedobory lub lekarz zaleci nam ich stosowanie, możemy rozważyć przyjmowanie witamin w tabletkach. Powinno to być działanie doraźne, a docelowo należy włączyć do diety produkty, które owe niedobory będą uzupełniać.

Aktywność fizyczna

Siedzący tryb życia jest odpowiedzialny za przeważającą większość tzw. chorób cywilizacyjnych. Brak ruchu, do którego nasz organizm został stworzony, wpływa także niekorzystnie na układ odpornościowy. By go wzmocnić powinniśmy zapewnić naszemu ciału odpowiednią ilość aktywności. Ważne, by nie robić tego tylko raz na jakiś czas, a regularnie. Już trzydziestominutowy spacer każdego dnia wpływa korzystnie na organizm.

Hartowanie

Jest to temat kontrowersyjny, ponieważ zimno wpływa negatywnie na odporność. Jednak okazuje się, że hartowanie ciała może mieć pozytywne skutki. Jednak chodzi tutaj o działania regularne i umiarkowane. Wystawianie się na niskie temperatury sporadycznie osłabi nasz układ immunologiczny. Natomiast stopniowe przyzwyczajanie się do zimna jest działaniem jak najbardziej wskazanym. Na początek warto np. spać w pomieszczeniu o temperaturze ok. 20 stopni.