wstecz
facebook
google
twitter

Zmora biegaczy czyli kolka

Czym jest kolka i jak powstaje?

Kolka to ból w okolicy pod żebrami (najczęściej z lewej strony), pojawiający się nagle i będący rezultatem skurczu mięśni gładkich. Najbardziej prawdopodobny mechanizm powstawania mówi, że dolegliwość ta związana jest ze skurczem mięśni jelit. W trakcie biegu, szczególnie niedługo po posiłku, może dojść do naciągnięcia krezki, czyli fałdu otrzewnej znajdującej się na tylnej ścianie brzucha. Powoduje to mocny skurcz mięśni gładkich jelit. Tak, z punktu widzenia anatomii i fizjologii, przedstawia się przyczyna kolki. Ból pojawia się z lewej strony pod żebrami, ponieważ skurcz mięśni jelit wypycha z nich krew do śledziony, która powiększa się, co boleśnie naciąga torebkę śledzionową.

Jakie są przyczyny powstawania kolki?

Przyczyny powstawania kolki są nie do końca poznane. Do tych, które można uznać za najbardziej prawdopodobne zaliczamy:

  • niedawno spożyty posiłek, ponieważ organizm w takim wypadku musi doprowadzić krew do narządów zajmujących się trawieniem oraz w tym samym czasie do mięśni wykonujących wysiłek związany z bieganiem;
  • zbyt szybkie tempo biegu, co zmusza do wysiłku przekraczającego możliwości organizmu;
  • zbyt gwałtowny początek biegu – w tej fazie organizm nie jest jeszcze przygotowany na tak szybkie tempo;
  • brak rozgrzewki;
  • nierówne ukształtowanie terenu wymuszające częste i gwałtowne zmiany tempa i ułożenia sylwetki;
  • słabe mięśnie brzucha.

Jak uniknąć kolki?

Aby uniknąć kolki należy przede wszystkim zachować odpowiedni odstęp czasowy między posiłkiem a bieganiem. W tym przypadku godzina jest absolutnym minimum. Niektórzy mogą potrzebować nawet 3 godzin odstępu. Przed każdym biegiem niezbędne jest wykonanie co najmniej 15-minutowej rozgrzewki. Kolejną rzeczą, którą możemy zrobić są ćwiczenia mięśni brzucha. Należy także zaczynać bieg łagodnie i zwiększać tempo powoli, bez gwałtownych skoków. Ważne jest by zadbać o proste ułożenie sylwetki.




Jak radzić sobie z kolką?

Gdy mimo wszystko nie uda nam się zapobiec wystąpieniu kolki, powinniśmy zwolnić i utrzymywać stałe tempo biegu. Uciskanie palcami w miejscu bólu oraz głębokie oddychanie także mogą pomóc. W żadnym wypadku nie wolno siadać ani kucać. Jeżeli ból nie ustępuje i nie jesteśmy w stanie dalej biec, możemy przejść do chodu. Częstym błędem jest zatrzymywanie się. Może to spowodować, że kolka będzie dłużej ustępować.