ActiLife

Acti Life
natalial

Wyznaczanie celów: dieta i ćwiczenia

Wiele osób chce zacząć stosować dietę lub zacząć ćwiczyć. Czy to w celu zrzucenia kilku nadprogramowych kilogramów, czy po to, aby „trzymać formę” i żyć aktywnie. U większości z nich kończy się na dobrych chęciach. Zadajemy sobie pytanie: dlaczego tak się dzieje? Czy mieli za słabe chęci? Czy brak im silnej woli? I tak i nie. W rzeczywistości ciężko jest osiągnąć cel, który jest tak niesprecyzowany. Cele typu: „zrzucić kilka kilo” czy „być bardziej fit” nie mówią nam tak naprawdę, co chcemy osiągnąć i przede wszystkim, do kiedy ma to się stać. Właśnie przez to wszelkie działania łatwo jest nam przekładać na jutro. Nikt nie określił przecież, że ma schudnąć 10 kilo w miesiąc czy w rok. Możemy przecież chudnąć 1 kg w 10 lat. Następuje tu zjawisko zwane prokrastynacją lub inaczej zwlekaniem.

Zjawisko to jest na tyle rozpowszechnione, że zainteresowali się nim psychologowie. Stworzyli metodę zwaną SMART, która mówi o tym, jak należy określać swoje cele, by łatwiej było je realizować. Nazwa S.M.A.R.T. (z ang. bystry) jest akronimem, a rozwijając jej pierwsze litery otrzymujemy cechy, jakie powinien mieć nasz cel:

Cechy naszego celu

Tłumacze polscy, zmienili pierwotne znaczenie, by zachować akronim:

Inna wersja pod literką S kryje słowo Skonkretyzowany, co znaczy mniej więcej to samo, co Szczegółowy, natomiast pod literkę A wstawia Akceptowalny, co zmienia przekaz i oznacza, że człowiek musi w pełni popierać cel, by go realizować i tyczy się raczej celów narzuconych np. przez pracodawcę. Pod literką A może także kryć się słowo Ambitny, jeśli ktoś chce, by właśnie taki był jego cel.

natalial

Czym one są? Witaminy to związki chemiczne niezbędne człowiekowi do […]

natalial

Co oznacza słowo „dieta”? Z czym kojarzy nam się słowo […]

natalial

Skąd wziął się jump fit? Jump fit, czyli ćwiczenia na […]

Nibiru Studio