wstecz
facebook
google
twitter

Trening interwałowy

Na czym polega trening interwałowy?

Trening interwałowy składa się z dwóch części. Pierwsza z nich to ćwiczenia o dużej intensywności, druga – wysiłek o mniejszym natężeniu, pełniący funkcję odpoczynku, który jednak nie powinien być całkowity. Takich cykli możemy wykonać dowolną ilość. Czas poszczególnych części treningu także dobieramy dowolnie, ale trzeba robić to z umiarem, zależnie od poziomu zaawansowania ćwiczącego. Należy jednak pamiętać, że zasadnicza część treningu (czyli ta z pominięciem rozgrzewki) nie powinna przekraczać 25 minut. Na początek zaleca się stosowanie dłuższych przerw i mniejszej ilości cykli. Na przykład można biec szybkim tempem przez 1 min., po czym iść szybkim marszem przez 3 min. Ilość powtórzeń można ustalić na 5. Z czasem skracamy przerwy i zwiększamy ilość cykli. Także rodzaj ćwiczeń można sobie wybrać. Interwałami można biegać, jeździć na rowerze, robić przysiady, pompki czy ćwiczyć na siłowni. Treningu tego typu nie powinno się stosować częściej niż 3 razy w tygodniu, nigdy dzień po dniu.




Krótka historia „interwałów”

Pierwsze kroki w tworzeniu „interwałów” przypadają na lata 30-te XX wieku. Jako pierwsi zaczęli go stosować Szwedzi. Z początku była to zabawa, w której nie ustalano ani czasu trwania treningu, ani dystansu, ani intensywności. Krok dalej poszedł Gerschler, niemiecki trener, tworząc plany treningów interwałowych w oparciu o pracę serca i czas, którego narząd ten potrzebuje do odpoczynku. Jako pierwsi dobrodziejstwa tego typu ćwiczeń docenili biegacze i pływacy. Z czasem przyłączyli się do nich sportowcy innych dyscyplin. W niedługim czasie „interwały” zaczęli stosować amatorzy, głównie ze względu na szybkie efekty w zakresie spalania tkanki tłuszczowej.

Zalety treningu interwałowego

Trening interwałowy ma wiele zalet. Po pierwsze trwa dużo krócej niż trening ciągły, przy czym spala więcej kalorii od tego ostatniego. Jest to dobra wiadomość dla tych, którzy nie dysponują dużą ilością wolnego czasu. 25 minut ćwiczeń interwałowych spala tyle kalorii co godzina ćwiczeń w rytmie ciągłym. Po drugie trening nie jest nudny, dzięki zmianom w tempie ćwiczeń. Po trzecie trening interwałowy buduje wytrzymałość i przyspiesza metabolizm. Po czwarte: taka forma ćwiczeń jest bardzo prosta do wykonania, a zarazem bardzo skuteczna i dająca szybkie efekty.