wstecz
facebook
google
twitter

Tabata – co to takiego?

Dużo ostatnio mówi się o tabacie: jaki to rewelacyjny system, dzięki któremu można mocno poprawić swoją kondycję i dobrze schudnąć. Jest to prawda. Ale o co w tym właściwie chodzi?

W bardzo dużym skrócie: tabata to trening, który jest w stanie mocno zmęczyć nawet największych twardzieli i to w zaledwie 4 minuty.
W tej serii artykułów postaram się wyjaśnić, czym jest tabata.
Tak więc po kolei…

Tabata – eksperyment na olimpijczykach

Tabata jest systemem ćwiczeń opracowanym przez japońskiego naukowca Izumi Tabata, który stworzył go, współpracując z olimpijczykami. Przeprowadził on na dwóch grupach sportowców eksperyment trwający 6 tygodni.

W tym czasie:

  • 1) Pierwsza grupa trenowała ze średnią intensywnością przez 5 dni w tygodniu, poświęcając na każde zajęcia jedną godzinę.
  • 2) Druga grupa trenowała z wysoką intensywnością przez 4 dni w tygodniu, poświęcając na każde zajęcia 4 minuty i 20 sekund (z odstępem 10 sekund między seriami).




Wyniki były następujące:

  • 1) Pierwsza grupa zwiększyła swoją wydolność tlenową (aerobową), ale beztlenowa (anareobowa) pozostała bez zmian lub uległa nieznacznej poprawie.
  • 2) Druga grupa dużo bardziej zwiększyła swoją wydolność tlenową (aerobową) niż pierwsza grupa, a do tego ich wydolność beztlenowa (anareobowa) zwiększyła się o 28%.

Wniosek: krótki trening interwałowy o wysokiej intensywności ma większy wpływ na poprawę wydolności tlenowej i beztlenowej niż dłuższy umiarkowany.

Tabata – jak to wygląda w praktyce

Jeżeli chodzi o opisanie samego systemu ćwiczeń, jakim jest tabata, to jest on bardzo prosty.

  • 1) Przez 20 sekund wykonuje się wybrane ćwiczenie z bardzo wysoką intensywnością.
  • 2) Kolejne 10 sekund to odpoczynek.
  • 3) Takim sposobem wykonujemy 8 serii.

Całość zajmuje 4 minuty. Nie jest to jednak takie proste do zrobienia, jak opis może sugerować. Jeżeli chodzi o szczegóły…

To zapraszam do następnego artykułu 🙂