wstecz
facebook
google
twitter

Skurcze przyczyny i jak z nimi walczyć

Czym jest skurcz?

Skurcz to bolesne spięcie mięśnia pojawiające się nagle i mimowolnie. Trwa zazwyczaj od kilku sekund do kilku minut. Miejsce objęte mimowolnym skurczem sztywnieje i nie jest w stanie wykonywać ruchów lub robi to z trudnością. Ból, który występuje w trakcie skurczu spowodowany jest tym, że mięsień spina się z bardzo dużą siłą.




Przyczyny skurczów

Jedną z najczęstszych przyczyn skurczów są zaburzenia gospodarki mineralnej krwi. Chodzi tu głównie o zbyt dużą ilość wapnia oraz zbyt małą ilość magnezu. Powodem może być stosowanie niepełnowartościowej diety lub odchudzanie się, a także leki, szczególnie te moczopędne. Do bardziej znanych przyczyn należy zbyt częste picie kawy, która wypłukuje magnez i potas z organizmu.

Inną przyczyną może być przetrenowanie. Mięśnie poddane zbyt intensywnemu lub zbyt częstemu treningowi nie mają czasu na regenerację. Także brak rozgrzewki może doprowadzić do skurczów. Powodem może być coś wręcz przeciwnego, a mianowicie zasiedzenie. Zbyt długie pozostawanie w pozycji, która uciska jakiś mięsień powoduje, że dopływa do niego zbyt mało krwi, co może spowodować skurcz. Przegrzanie i odwodnienie organizmu jest kolejną przyczyną bolesnego kurczenia się mięśni.

Także wszelkiego rodzaju urazy mogą być powodem powstawania mimowolnych skurczów. Związane jest to z nie do końca prawidłową rekonwalescencją organizmu.

Chroniczny stres także może doprowadzić do skurczów. W stanie stresu do krwi wyrzucane są duże ilości adrenaliny, która mobilizuje organizm. Jednak, gdy taki stan utrzymuje się zbyt długo, następuje przeciążenie i wyczerpanie zasobów, co może powodować skurcze.

Częste występowanie skurczów może świadczyć o chorobie. W takim wypadku należy niezwłocznie udać się do lekarza.

Jak uniknąć skurczów?

  • ogranicz ilość wypijanej kawy,
  • stosuj odpowiednią suplementację (zwłaszcza preparaty zawierające magnez),
  • stosuj różnorodną dietę,
  • nie doprowadzaj do przetrenowania,
  • przed wysiłkiem zawsze wykonuj rozgrzewkę,
  • gdy musisz długo siedzieć, często zmieniaj pozycję.

Co zrobić, gdy skurcz nas dopadnie?

Gdy mimo zastosowania się do powyższych rad złapie cię skurcz, należy rozciągnąć i rozmasować bolący mięsień. Powinniśmy tak ułożyć bolącą część, by skurcz był mniej dotkliwy. Naciągamy mięsień w taki sposób, by przeciwdziałać sile skurczu. Masujemy i ugniatamy kolistymi ruchami.