wstecz
facebook
google
twitter

Pronacja czy supinacja – metody sprawdzające

Czym jest pronacja?

Zacznijmy od tego, że termin pronacja odnosi się nie tylko do biegania. Można zastosować go do różnych części naszego ciała, nie tylko stóp. Pronacja to inaczej rotacja wewnętrzna. Wchodząc w tematykę biegania, termin ten oznacza rotację stopy do wewnątrz podczas biegu. Jest to ruch naturalny, który służy amortyzowaniu siły uderzenia naszego ciała o podłoże.

Pronator czy supinator?

Być może zastanawiasz się, po co trąbi się tyle o doborze odpowiednich butów, skoro pronacja jest naturalna i użyteczna? Po co więc robić z nią cokolwiek? Otóż, gdy wszystko jest w normie rzeczywiście w tej kwestii nie trzeba nic robić. Tyle, że rzadko mamy do czynienia z idealną pronacją. Większość z nas ma lekką nadpronację lub supinację. Supinacja jest odwrotnością pronacji, czyli rotacją zewnętrzną. Całą sytuację rozjaśni poniższy rysunek:

supinacja – naturalna pronacja – lekka nadpronacja – średnia nadpronacja – silna nadpronacja

Poza naturalną pronacją, wszystkie pozostałe „wychylenia” stóp podczas biegu do wewnątrz lub do zewnątrz zwiększają ryzyko odniesienia kontuzji. Właśnie z tego powodu powinniśmy dobrać odpowiednie buty, które zmniejszą to prawdopodobieństwo.




Metody sprawdzające

Jak zatem sprawdzić, w jaki sposób przetaczają się nasze stopy podczas biegu? Z domowych metod mamy do wyboru trzy, ale najlepiej spróbować wszystkich. Jeżeli wynik się nie pokrywa, trzeba skorzystać z porady specjalisty, który rozwieje nasze wątpliwości.

Mokre stopy

Do wykonania tego testu potrzebna jest kartka papieru i trochę wody. Jak łatwo się domyślić, polega on na zrobieniu odcisków bosych stóp na kartce.

  • Jeżeli mokry ślad w środkowej części stopy praktycznie nie ma wcięcia od wewnątrz, świadczy to o płaskostopiu, z czego można wnioskować, że mamy nadpronację.
  • Jeżeli część środkowa śladu ma od 3 do 5 cm, prawdopodobnie pronacja jest w granicach normy (naturalna).
  • Jeżeli odcisk w środkowej części jest węższy niż 3 cm lub składa się z dwóch oddzielnych śladów (pięty oraz śródstopia), mamy do czynienia z wysokim podbiciem, co świadczy o supinacji.




Przysiad

Kolejną metodą jest obserwowanie swoich stóp podczas robienia przysiadu przed lustrem. Test należy wykonywać boso.

  • Jeżeli kostki wychylają się do środka, możemy wnioskować o nadpronacji.
  • Jeżeli kostki i pięty znajdują się na jednej linii, mamy do czynienia z pronacja naturalną lub supinacją.

Zdarte buty

Warto także obejrzeć swoje buty. Ma to oczywiście sens wtedy, gdy nie są to specjalistyczne buty dla biegaczy (a zakładam, że jeszcze ich nie masz, skoro czytasz ten artykuł), tylko zwykłe adidasy. Jeżeli biegałeś/aś w nich wystarczająco dużo czasu, podeszwa zdążyła się zetrzeć. Sprawdź, czy przetarcia nie są bardziej wyraźne od wewnątrz (może to świadczyć, że masz tendencje do nadpronacji) lub od zewnątrz (możesz przypuszczać, że masz supinację).