wstecz
facebook
google
twitter

Masaż sportowy

Masaż sportowy – co to takiego?

Pewnie zastanawiasz się, czym może różnić się masaż sportowy od zwykłego masażu. Poza tym oczywiście, że wykonuje się go na sportowcach-zawodowcach. W końcu po co mnożyć nazwy na jedną i tą samą rzecz? Jest tutaj ważna różnica – cel. Masaż większości ludzi kojarzy się z odprężeniem, relaksem i przyjemnością. I tutaj można się bardzo pomylić. Otóż masaż sportowy dość często do przyjemności nie należy. Może być wręcz bolesny. Dzieje się tak, gdy mamy zakwasy lub kontuzję. Bo ma właśnie pomóc w takich wypadkach i nie tylko. Przejdźmy do sedna: celu, jaki ma masaż sportowy.

Masaż sportowy – cele

Masaż sportowy jest ważnym elementem treningu każdego sportowca. Bez niego zwiększa się kontuzyjność, która jest nieodłączną częścią sportu wyczynowego. Wpływa on także na osiągi podczas startu i pomaga zregenerować się po nim.
Cele masażu sportowego najlepiej go definiują i odróżniają od innych rodzajów masażu.
Najważniejsze z nich to:

  • rozluźnienie i rozgrzanie mięśni,
  • uniknięcie kontuzji lub pomoc w jej wyleczeniu,
  • minimalizacja skutków treningu (m.in. zakwasów),
  • zapobieganie negatywnym skutkom przetrenowania,
  • zniwelowanie zmęczenia mięśni oraz zmęczenia psychicznego,
  • pobudzenie krążenia krwi i procesu gojenia,
  • usprawnienie dostarczania składników odżywczych i tlenu do mięśni,
  • zwiększenie elastyczności mięśni,
  • zmniejszenie stresu.

Masaż sportowy – rodzaje

Jest wiele rodzajów masażu sportowego. Każdy z nich wykonuje się w innym okresie cyklu treningowego oraz startu w zawodach.
Najważniejsze odmiany przedstawione są poniżej.

  • Kondycyjny – ma na celu podtrzymanie kondycji w czasie, gdy sportowiec nie startuje w zawodach ani się do nich nie przygotowuje.
  • Treningowy – wykonywany w czasie przygotowywania się do zawodów w celu zwiększenia możliwości organizmu i podtrzymania gotowości do startu; wykonywany kilka godzin po treningu.
  • Masaż przed zawodami – wykonywany 1-2 dni przed zawodami, aby wzmocnić i rozluźnić mięśnie.
  • Przedwysiłkowy – jest częścią rozgrzewki; przygotowuje organizm do wysiłku.
  • Powysiłkowy – jego celem jest przyspieszenie regeneracji mięśni.
  • Masaż po kontuzji – jak sama nazwa mówi, ma wspomóc regenerację miejsca objętego kontuzją.