wstecz
facebook
google
twitter

Czy białą śmierć da się oszukać

Cukier biały i jego zamienniki

Cukier jest produktem, który można znaleźć w prawie każdej kuchni. Ma szerokie zastosowanie w naszym codziennym życiu. Czym on właściwie jest?

Cukier buraczany (bo właśnie takiego używa większość ludzi) produkowany jest z buraków cukrowych. Poddawane są one kolejnym procesom, by w końcu dać finalny wytwór: białe kryształki cukru. Zawierają one prawie w 100% sacharozę, czyli dwucukier, złożony z glukozy i fruktozy.

Sacharoza nie ma żadnych składników odżywczych, są to puste kalorie. Właśnie dlatego coraz częściej słychać opinie, że należy ograniczyć lub całkowicie wyeliminować z diety biały cukier. Czym w takim razie go zastąpić? O tym poniżej.




Zamienniki białego cukru

Fruktoza (cukier owocowy) – jest słodsza i nieco wolniej przyswajana przez organizm, dzięki czemu nie podwyższa tak szybko poziomu cukru we krwi, niestety jest to także cukier prosty (więc posiada wiele wad typowych dla tych związków),

  • Miód – jest produktem wartościowym ze względu na wartości odżywcze, ma właściwości antybakteryjne i wzmacniające odporność, niestety jest kaloryczny w podobnym stopniu i także zawiera cukry proste: fruktozę i glukozę,
  • Cukier trzcinowy (brązowy) – jest nieco mniej przetworzony niż biały (nie oddziela się melasy, która zawiera wiele cennych minerałów), nie zmienia to jednak faktu, że głównym składnikiem tego cukru jest także sacharoza, przy zakupie należy upewnić się, czy nie mamy do czynienia ze zwykłym białym cukrem, rafinowanym (czyli oczyszczonym z melasy), a następnie barwionym karmelem
  • Ksylitol (cukier brzozowy) – jest słodszy od cukru białego, więc trzeba go użyć mniej, co po prostu oznacza, że przymniemy mniej kalorii, ma niski indeks glikemiczny, nie fermentuje w żołądku i nie powoduje próchnicy, jest bezpieczny dla cukrzyków, jego największą wadą jest to, że ma działanie lekko przeczyszczające, co oznacza, że osoby wrażliwe (lub te które spożyły go zbyt dużo) mogą mieć rewolucje żołądkowe
  • Erytrytol – naturalnie występuje w owocach (winogrona, gruszki, melony), a także w kukurydzy, związek podobny do cukru brzozowego, ma mało kalorii, bo nie jest w pełni przyswajany przez ludzki organizm, nie ma głównej wady ksylitolu: nie przeczyszcza, niestety jest trochę mniej słodki niż cukier
  • Stewia – z liści tej rośliny produkuje się słodzik w postaci tabletek, substancja ta nie jest przyswajana przez organizm, więc nie zawiera kalorii, ponadto jest słodsza od białego cukru oraz bezpieczna dla diabetyków, ma także wiele właściwości prozdrowotnych
  • Syropy (klonowy, z agawy, daktylowy) – mają wartości odżywcze i wiele właściwości prozdrowotnych, ich kaloryczność jest podobna do cukru, niestety zawierają sacharozę, glukozę i fruktozę,
  • Melasa – gęsty syrop o ciemnobrązowej barwie, jest produktem ubocznym tworzenia cukru spożywczego, zawiera sporo minerałów (wapń, sód, potas, magnez, fosfor), ma wiele właściwości prozdrowotnych, niestety oprócz cukrów złożonych zawiera także sacharozę, której nie opłaca się pozyskiwać do końca,
  • Cukier kokosowy – otrzymywany jest z palmy kokosowej (a dokładniej z jej pąków kwiatowych), kaloryczność tego cukru jest podobna do cukru białego, natomiast indeks glikemiczny jest dużo niższy, znajdujemy tu także minerały takie jak: potas, magnez, żelazo, cynk oraz witaminy z grupy B i C,
  • Sztuczne słodziki (aspartam, acesuflam, sacharynian) – nie mają kalorii i nie powodują próchnicy, nie są szkodliwe dla naszego organizmu, pod warunkiem, że nie przekracza się ich dziennej normy spożycia (niestety nie jest to łatwe, gdyż występują w naprawdę sporej ilości produktów), ich główna wadą jest to, że pobudzają apetyt i zwiększają zapotrzebowanie na węglowodany, co sprzyja tyciu, poza tym raczej nie są zdrowe, skoro nie zaleca się ich używania kobietom w ciąży.

Podsumowując, nie ma prostej recepty na zdrowie, jeśli całkowicie nie zrezygnuje się ze słodzenia. Miłośnikom słodkości pozostaje wybór mniejszego zła.